Tuesday, January 19, 2010

Baikpulih imej Najib untuk popular ...

Suara Keadilan, mingguan Parti Keadilan Rakyat melaporkan APCO Worldwide, syarikat yang diupah bayar oleh perdana menteri untuk menebus imej lesunya, telah dituduh menawarkan perkhidmatan serupa untuk diktator dan para pemimpin korup di seluruh dunia, mengikut The Times of India.

Media yang paling berpengaruh di India baru-baru ini melaporkan bahawa selain dari Najib, tersebut yang berpusat di Washington juga telah dilanggani bekas diktator Nigeria Sani Abacha dan Abishuly presiden seumur hidup Kazakhstan , Nursultan Abishuly Nazarbayev.

Pelanggan APCO juga termasuk jutawan Mikhail Khodorkovsky, yang pernah menjadi ketua pemuda untuk Parti Komunis Rusia dengan link ke mafia.

The Times of India dipetik sebagai menyatakan bahawa APCO Worldwide mempunyai keupayaan membina semula imej tokoh-tokoh masyarakat dan pemimpin yang tidak popular di kalangan orang ramai.

The Times telah melancarkan penyiasatan APCO Worldwide selepas mendapati bahawa Ketua Menteri Gujarat Narendra Modi adalah seorang pelanggan syarikat. (Gujarat adalah sebuah negara bahagian di India).

Narendra telah dituduh sebagai penyebab rusuhan agama pada Februari 2002, di mana 1,000 orang terbunuh, majoriti daripada mereka adalah Muslim.

Untuk membina semula imej Narendra, Kerajaan Gujarat telah menyewa APCO Worldwide dan membayar mereka US $ 25,000 kos per bulan untuk perkhidmatan mereka.

"Meskipun perkhidmatan APCO adalah tiga kali lebih tinggi daripada syarikat PR lainnya, itu dipilih kerana punya banyak mantan Republikan dan Demokrat bertindak sebagai perunding," The Times mengatakan. /

No comments:

Post a Comment