Wednesday, February 23, 2011

Orang nombor dua Gaddafi memihak revolusi rakyat

"Saya tidak akan lari. Saya akan syahid di sini ," katanya, sambil mengepal tangannya.

Ianya berkemungkinan satu ucapan terakhir versi putus asa Presiden Mesir Hosni Mubarak yang dibuat sehari sebelum beliau digulingkan.

Selepas ucapan tersebut, Menteri Dalam Negeri Libya – Orang nombor dua Gaddafi – telah secara rasmi belot.

Jeneral Abdel Fattah Younes Obeidi, seorang kawan seumur hidup Gaddafi, berkata pengeboman orang awam tidak boleh diterima dan mendesak tentera untuk bergabung dengan revolusi.

"Saya memohon Gaddafi tidak menghantar pesawat," katanya kepada TV Al Arabiya.
"Sekarang adalah rakyat yang berkuasa. Kami telah melewati titik yang tidak boleh berpatah balik."

Dia berkata, Gaddafi telah menghantar orang untuk menembak dirinya, dan membuatnya terlihat seperti dia dibunuh oleh penunjuk perasaan, tetapi dia selamat.

"Gaddafi tidak akan lari meninggalkan Negara. Dia akan tinggal sampai akhir .. Tetapi ia akan tinggal sendirian," kata Obeidi. "Dia mungkin membunuh diri."

Ironisnya, Gaddafi memuji Obeidi sebagai pahlawan dalam pidato yang panjang.Keganasan meningkat menyebabkan Jabatan Luar Negeri mengatakan ia akan mula mengevakuasi warga Amerika ke pulau Mediterranean Malta pada hari Rabu.

Pada hari Isnin, Gaddafi ditinggalkan oleh beberapa jeneral atasan dan pegawai-pegawai kerajaan, dan beberapa diplomat, selepas ia menggunakan artileri berat ,bahkan pesawat pejuang terhadap demonstran.

Bandar kedua Libya, pelabuhan Timur bandar Benghazi, berada di tangan pejuang revolusi sepenuhnya.

Al-Jazeera melaporkan bahawa dua kapal perang Libya lari tiba di perairan Malta, sehari selepas dua Tentera Udara mendarat pilot jet mereka di sana mengatakan mereka menolak arahan untuk mengebom rakyat.

Dilaporkan tentang adanya kubur massa komander tentera yang menolak untuk menembak demonstran.

Gaddafi, yang tidak mempercayai tenteranya dan menjadikannya lemah, dikatakan bergantung kepada pasukan tentera upahan yang diimport dari sub-Sahara Afrika yang tidak berbahasa Arab.

No comments:

Post a Comment