Wednesday, August 12, 2009

Pak Pandir dan Pak Kadok Umno melatah

Apakah kita menganggap mereka bodoh kerana menentang ISA? Mereka bukan bodoh.Mereka yakin bahawa penentangan mereka itu wajar demi membawa keadilan dan kesejahteraan Islam dan Negara ini.

Penentangan oleh sebahagian besar rakyat Malaysia khususnya ummat Melayu telah dijadikan polemik oleh segelintir Pak Pandir dan Pak Kadok Umno yang melatah . Mereka melontarkan pelbagai tohmahan dan ada yang bertanya dimana DAP sewaktu perhimpunan 1 Ogos yang lalu.

Mereka menimbulkan persoalan tersebut untuk menggambarkan seolah-olah DAP hanya menggunakan Melayu PAS untuk berdemo bagi menimbulkan keadaan huru hara.Bagaimana pula pandangan mereka terhadap Magaran yang turut mengadakan perhimpunan pada masa yang sama?

Penglibatan Ummat Melayu khususnya dari kalangan PAS adalah bertepatan kerana ramai dari kalangan mangsa akta zalim tersebut terdiri daripada kalangan Melayu dan ahli PAS.Mereka menyertai perarakan tersebut sebagai menunjukan sokongan moral kepada keluarga mangsa akta zalim tersebut.

Pak Pandir dan Pak Kadok Umno mendakwa bahawa tuntutan pemansuhan ISA itu menggugat keselamatan Negara dan mengancam kedudukan orang-orang Melayu! Bagaimana ini boleh berlaku sedangkan yang menjadi mangsanya rata-rata orang Melayu sendiri!

Perarakan aman anjuran GMI untuk menyampaikan memorandum ke Istana Negara adalah satu tindakan yang terpaksa diambil setelah pihak kerajaan terus berdegil untuk meneruskan akta zalim tersebut.

Kenapa polis dan FRU perlu bertindak ganas terhadap kumpulan rakyat yang mahukan akta zalim tersebut dihapuskan? Adakah menjadi satu kesalahan disisi undang-undang untuk rakyat menagih simpati dan keadilan daripada Yang DiPertuan Agong?

Walaupun GMI tidak mencapai hasrat mereka untuk menyampaikan memorandum tersebut hasil asakan ganas polis dan FRU, namun secara moralnya , GMI telah berjaya membuktikan betapa kerajaan Umno/BN yang ada ini adalah zalim dan menindas rakyat sendiri sewaktu cuba menghalang perhimpunan aman tersebut.

Polis dan FRU telah digunakan untuk menimbulkan suasana kacau bilau dan menyusahkan orang awam.Kalai pihak polis dan FRU melaksanakan tugas sebenar mereka , yakni menjaga keselamatan awam, termasuk mengawal dan memberi laluan mudah untuk perarakan tersebut , sudah tentu ianya akan berjalan lancar tanpa kesesakan lalu lintas , bom asap dan water cannon.

Janganlah salah anggap bahawa penentangan terhadap akta zalim itu seperti satu pemberontakan rakyat terhadap pemerintahan yang ada.Rakyat pada 1 Ogos itu bukan merusuh atau memberontak! Mereka mahu berarak secara aman dan tertib.Mereka tidak membawa senjata.Mereka tidak melawan bila ditangkap.Mereka tetap bersikap tertib sewaktu dalam tahanan di Depo polis Ceras.Mereka terus bersabar dan tenang walaupun ditangkap tanpa apa-apa kesalahan.

Mereka yang berhimpun di ibukota pada 1 Ogos yang lalu telah mengalami sendiri keganasan dan kezaliman polis. Walaupun tidak setara mana kalau dibandingkan dengan mereka yang dizalimi dengan akta zalim ISA , kini pengalaman pahit tersebut menambahkan lagi keyakinan mereka untuk datang menuntut penghapusan akta zalim ISA.Tuntutan ini akan berterusan selagi Umno/BN terus bersikap angkuh Ikut Suka Aku!

No comments:

Post a Comment