Monday, September 28, 2009

Alhamdulillah : Hanyalah pokok yang dapat berikan naungan kepada Pakatan Rakyat

TG Nik Aziz menjelaskan melalui sepotong hadis tentang pahala sedekah yang secara mudah boleh didapati hanya dengan berkat menanam pokok.

Katanya, Mana-mana orang Islam yang menanam satu tanaman maka sebarang benda yang keluar dari dia dikira sedekah.Burung hinggap atas dahan - sedekah; segala binatang-binatang buas , tupai makan buah tu, sedekah...Orang yang duduk bawah bayang dia sedekah ;

Itu pasal, atok-atok kita dulu tu, gemar gi nanam pokok buah-buah dok ingat nak bagi makan cucu cicit.La zaman kita ni, nak nanam pokok mana ada ngingat tentang itu semua! Lagi pun mana ada tanah kalau duduk kat perumahan macam sekarang nih!


Tu, Kalau tak ada pokok besar kat situ, macam mana DUN Perak nak bersidang ? Mujurlah ada orang yang nanamnya kat situ, dapat Pakatan Rakyat berlindung dibawah naungannya setelah Tuanku Sultan Perak macam tak pekenan nak beri naungan kat Pakatan Rakyat, maka terpaksalah gi cari naungan pokok....Tentu besar pahalanya orang yang menanamnya ... Jom dengar TGNA cakap pasal nanam pokok merupakan sedekah dan dapat pahala percuma...

2 comments:

  1. Sepatutnya buatkan satu pondok atas pokok tu. Boleh jugak speaker duduk. Ulamak Ngek dan Ngah boleh main buaian memikirkan fatwa baru dan nasib badan tergantung2 pada pokok tu. Kalau kencing, Nizar boleh lapkan kat bawah.

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Artikel yang menarik tuan..
    Jika tak keberatan layari Neutral Daily sekarang dan linkkan blog kami di blog anda.
    Terima Kasih..

    "Informasi Neutral Tanpa Kepentingan"
    http://neutraldaily.blogspot.com/

    ReplyDelete