Wednesday, December 30, 2009

Teka berapa umur saya

Konon ceritanya, ada seorang lelaki yang sudah berumur yang berasa ‘tidak cukup kacak’ untuk berkahwin dengan seorang gadis yang comel dan muda , lalu beliau telah membuat keputusan untuk buat pembedahan plastik di mukanya supaya kelihatan ‘cukup kacak’ .

Dia sendiri berasa teruja dengan hasil pembedahan tersebut lalu bertanya dengan orang pertama yang ditemuinya.

“Cuba teka, berapakah umur saya?”

“Lebih kurang 35,” jawab orang yang ditanya itu.

"Saya sebenarnya 59,” terang lelaki itu dengan perasaan bangga sambil melebarkan senyum gembira.

Selepas itu dia pergi masuk ke McDonalds untuk makan , lalu bertanya kepada petugas yang menerima pesanan soalan yang sama, yang memberi jawapan , “ Oh! Anda kelihatan lebih kurang 29!”

"Saya sebenarnya 59." Bertambah yakin dan gembira lelaki tersebut.

Sewaktu sedang menunggu penerbangan pulang ke Sabah, beliau bertanya kepada seorang perempuan tua soalan yang sama.Perempuan tua itu menjawab :

“Saya sudah berumur 85 tahun dan mata saya pun sudah rabun,tidak berapa nampak. Tetapi saya ada cara saya sendiri untuk mengetahui umur seorang laki-laki ….

“Macamana pula tu?” tanya lelaki itu dengan penuh minat untuk tahu.

“Bagi saya pegang ‘anu’ kamu tu , pasti saya boleh tahu berapa umur kamu,” terangnya.

Oleh kerana pada masa itu tiada sesiapa pun yang kelihatan, lelaki tersebut pun membenarkan perempuan tua itu memasukan tangannya kedalam seluarnya lalu menggentel-gentul ‘anu’ lelaki tersebut buat beberapa ketika hingga berasa puas lalu berkata, “Ah! Umur anda 59 tahun!

Tergamam lelaki itu, “Bijak sekali! Tetapi bagaimana anda boleh tahu dengan tepat?” Tanyanya dengan penuh kehairanan.

Perempuan tua itu lalu menjawap, Saya dibelakang anda sewaktu diMcDonalds sebentar tadi!"

No comments:

Post a Comment