Wednesday, January 20, 2010

Mengingati Tragedi Hitam Satu Perak

Ipoh, Feb 20 - Pakatan Rakyat Perak hari ini melancarkan kempen 15 hari yang disebut "Mengingati Tragedi Hitam Satu Perak" untuk menandakan amaran satu tahun dari "rampasan kuasa" oleh Barisan Nasional pada 6 Disember tahun lalu.

Mentri Besar Pakatan Rakyat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan rakan-rakannya di PR akan menyebar di seluruh bahagian negari untuk mengingatkan rakyat Perak tentang peristiwa yang telah mengakibatkan jatuhnya kerajaan PR.

"Kami mahu rakyat mengingati tragedi Februari 6 melalui rampasan kuasa oleh BN. Kami mahu mengingatkan rakyat peristiwa yang telah lama berlaku dan kami ingin menjelaskan supaya rakyat mengetahui kesan negatif yang telah berlaku dalam negari, "katanya dalam sidang akhbar pada saat pelancaran kempen di rumahnya di Sungai Rokam di sini hari ini.

Nizar mengatakan bahawa wakil PR akan tetap terus berkhidmat kepada rakyat yang telah memilih mereka sebagai wakil rakyat ditempat masing-masing.

"Kami akan mengingatkan mereka bahawa dalam 11 bulan terakhir ini, kita telah menjalankan tugas sebagai sebuah kerajaan selari BN dan bahawa meskipun keterbatasan kita, kita harus mulai bekerja sebagai sebuah kerajaan yang mereka telah pilih," katanya.

Dr Khairuddin Abd Malek, Timbalan Pesuruhjaya PAS , mengetuai jawatankuasa untuk kempen, mengatakan bahawa di antara program-program yang akan diadakan selama 15-hari kempen itu ialah pertandingan penulisan esei, pertandingan pidato, pertunjukan budaya antara kaum, sebuah drama komedi tentang bagaimana Speaker PR V Sivakumar telah diangkat ke bilik stor, dan " Ekspedisi Demokrasi ", yang akan menjangkau seluruh pelosok negari.

Ekspedisi tersebut , katanya, akan bermula dari "Pokok Demokrasi" dimana Ahli Dewan Pakatan Rakyat pernah mengadakan persidangannya di situ pada tarikh 3 Mac 2009 yang lalu.

"Dari sana, kita akan melakukan perjalanan dengan bas melalui pelbagai kawasan pilihan raya. Satu ekspedisi akan melalui Jelapang, Kuala Kangsar, Bagan Serai, Taiping, Changkat Jering dan beberapa tempat lain sebelum berakhir di Parit Buntar.
"Ekspedisi lain akan melalui kawasan pilihan raya seperti Batu Gajah, Tapah, Bidor, Behrang dan kemudian berakhir di Teluk Intan," katanya.

Dr Khairuddin menambah bahawa jawatankuasa juga mempunyai rancangan untuk menyusun sebuah "Pendengaran Majlis Syariah" Syariah dimana pakar Syariah akan menjelaskan apa yang didakwa bahawa rebutan kuasa di Perak adalah bertentangan dengan prinsip Islam.

"Apa yang kami lakukan adalah bertujuan untuk mengingatkan orang ramai tentang kebenaran berlakunya krisis demokrasi di Perak. Kami juga ingin menaikan semangat rakyat menjadi supaya berani untuk menolak salah laku BN, "katanya.

Kerajaan PR jatuh secara rasminya ke tangan BN pada 6 Disember tahun lalu dimana pada saat itu, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir mengangkat sumpah jawatannya sebagai Mentri Besar dalam suatu upacara dihadapan Sultan Perak di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar.

Upacara ini diadakan dua hari selepas ahli parlimen Bota Datuk Nasarudin Hashim, yang telah keluar UMNO untuk menyertai PKR, tiba-tiba kembali semula kepada UMNO, dan tiga orang lain, adun Changkat Jering Mohd Osman Mohd Jailu, adun Behrang Jamaluddin Mohd Radzi dan adun Jelapang Yit Foong Hee masing-masing dari PR menjadi Bebas dan berpihak kepada BN.


Pada masa yang sama, Pakatan Rakyat hari ini telah melancarkan pelekat kereta sebagai kempen tersebut./

No comments:

Post a Comment