Tuesday, March 29, 2011

"Ibu dari segala skandal moral" yang dilakukan oleh para ahli politik dan pemimpin yang bergelar”



Pada hari Ahad, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyatakan kejayaan dalam laporan tahunan pertamanya dari Program Transformasi Kerajaan (GTP) khususnya di enam tiang atau Wilayah Nasional Keputusan Key (NKRAs).

Semua NKRAs baik dalam memerangi rasuah atau mengurangkan jenayah boleh dicabar tapi satu NKRA yang pentadbiran Najib telah berjaya tanpa keraguan adalah menjunamnya politik Malaysia ke tahap terendah dan terkotor dalam sejarah bangsa.

Politik terendah dan longkang paling kotor di capai melalui penayangan rakaman video skandal seks Carcosa Negara yang memalukan dan tercela yang telah dikutuk oleh semua orang Malaysia berfikiran waras.

Malaysian Consultative Council for Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism (MCCBCHST) telah menyifatkannya sebagai "ibu dari semua skandal moral" yang dilakukan oleh pemimpin dan personaliti yang bergelar.

MCCBCHST berkata:
"Tujuan mereka memalukan Pemimpin Pembangkang Parlimen di depan umum menyinggung sensitiviti orang-orang yang berfikiran waras, tidak kira apa bangsa atau agama mereka ."

Katanya:
"Sejak penglibatan trio muncul, rakyat Malaysia menimbulkan pertanyaan, 'kemana semua ini menghala?" meskipun banyak slogan-slogan kebangsaan yang bermusim mencabar kita ke ketahap prestasi dan harmoni yang lebih besar. "

MCCBCHST menyatakan bahawa skandal Carcosa tidak memberi inspirasi generasi muda untuk percaya dalam proses politik atau untuk mengamati norma-norma budaya, agama, sosial dan moral.

Dewan meminta kerajaan mengambil tindakan segera dan tegas terhadap semua orang di sebalik skandal itu.

Dikatakan;

"Kami lebih banyak mendesak kerajaan untuk menjauhkan diri dari segala bentuk penipuan dan licik dan membawa pelaku jenayah terbaru ini untuk menghadapi undang-undang sepenuhnya.

"Selain itu, kerajaan perlu menggunakan segala cara untuk memadamkan kemarahan yang meningkat, keresahan dan cemas selama ini kerana percubaan kotor dan hina, oleh mereka yang jahat, untuk mencapai agenda jijik mereka sendiri."

Saya setuju sepenuhnya dengan Dr Paul Tan Che Ing, Uskup Katolik dari Keuskupan Melaka-Johor dan yang juga Presiden Persidangan Biskop Katolik, yang telah mengeluarkan amaran sangat keras tentang implikasi jauh dari skandal Carcosa Sri .
Dia mengatakan;

"Jika kerajaan tidak mengambil tindakan terhadap mereka yang bertanggung jawab ketika undang-undang terang-terangan dicemuh, maka kita melahirkan sebuah situasi di mana keadilan adalah jenayah dan jenayah adalah keadilan.

"Ini adalah satu laluan berbahaya, di mana rakyat, terutama kaum muda, akan berfikir bahawa ada satu set Peraturan untuk golongan istimewa dan peraturan lain untuk yang lainnya."

Oleh itu saya benar-benar terkejut bahawa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz, telah tampil mempertahankan penjahat dengan mengatakan bahawa "Datuk T" trio yang bertanggung jawab atas skandal Carcosa yang memalukan dan tercelaitu boleh dilindungi di bawah Undang-undang Perlindungan Saksi dan akta Whistleblower.

Bahkan sebelum polis mengambil tindakan terhadap "Datuk T " trio berdasarkan undang-undang negara, kerajaan Barisan Nasional telah tampil untuk pertahankan mereka , bahkan memberikan mereka kekebalan dan impunitas atas jenayah mereka!

Dalam keadaan begini, siapa yang dapat meyakini bahawa siasatan skandal Sri Carcosa Negara akan adil, profesional dan demi kepentingan nasional sepenuhnya.

Malah para pegawai polis tidak mempunyai keyakinan tersebut.

Semalam, Datuk Mat Zain Ibrahim menulis sepucuk surat terbuka kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar mendedahkan hilang keyakinan sepenuhnya bahawa keadilan akan dilakukan dalam siasatan skandal tayangan rakaman video seks Carcosa Sri Negara.

Mat Zain adalah pegawai yang menyiasat skandal terkenal "mata-lebam" Anwar Ibrahim tetapi tidak dibenarkan untuk menyelesaikan penyelidikan kerana gangguan dari mendedahkan bahawa itu adalah Ketua Polis Negara (ketika itu) yang bertanggung jawab atas serangan hingga ditubuhkan Siasatan Suruhanjaya Diraja telah beberapa bulan kemudian.

Dalam Surat Terbuka kepada KPN semalam, berkaitan rakaman video skandal seks Carcosa, Mat Zain menulis:

“Saya yakin sepenuhnya bahawa PDRM mampu menjalankan tanggung jawabnya menjalankan siasatan tersebut secara professional dan berkecuali dan tidak terpengaruh dengan tekanan mana-mana pihak sekalipun, lebih-lebih lagi dibawah pimpinan Tan Sri ketika ini. "Saya Yakin sepenuhnya bahawa Mampu menjalankan tanggung jawabnya PDRM Secara menjalankan siasatan tersebut dan profesional berkecuali dan Artikel Baru regular tidak terpengaruh tekanan mana-mana pihak sekalipun, lebih-lebih Lagi Di bawah pimpinan Tan Sri Suami ketika.

“Namun begitu kertas siasatan ini kelak akan diteliti dan diputuskan olih Gani Patail,Peguam Negara.Diperingkat inilah dijangka akan berlaku,putarbelit,manipulasi,penipuan dan pemalsuan apabila sedar akan caramana Gani Patail dan Musa Hassan menangani penyiasatan kes-kes jenayah apabila melibatkan Anwar Ibrahim(Anwar) dan Rahim Thambi Chik (Rahim) dimasa lampau.'

"Namun begitu Kertas siasatan Suami kelak akan diteliti dan diputuskan olih Gani Patail, Peguam Negara.Diperingkat inilah dijangka akan Berlaku, Putar belit, Manipulasi, pemalsuan dan penipuan Sedar apabila akan caramana Gani Patail dan Musa Hassan menangani penyiasatan Kes-Kes jenayah apabila melibatkan Anwar Ibrahim (Anwar) dan Rahim Thambi Chik (Rahim) dimasa lampau. "

Sebagai Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Kuala Lumpur pada waktu itu, Mat Zain telah diamanahkan menyiasat empat laporan polis yang diajukan oleh Anwar Ibrahim dari Sungei Buloh Penjara, salah satu yang terlibat rasuah Rahim Thamby Cik sebagai Ketua Menteri Melaka.

Mat Zain menulis:

“7. Mengenai kes rasuah terhadap Rahim pula,BPR dan Jabatan Peguam Negara mengesahkan dalam laporan mereka bahawa terdapat keterangan yang mencukupi untuk membuktikan kes “prima facie” terhadap beliau.Malahan Jabatan Peguam Negara telah menyediakan empat (4) pertuduhan kesemuanya. Tentang Kes pula terhadap Rahim rasuah, BPR dan Jabatan Peguam Negara Kesawan mengesahkan Laporan mereka bahawa terdapat surat keterangan Yang membuktikan mencukupi untuk Kes "prima facie" terhadap beliau.Malahan Jabatan Peguam Negara telah menyediakan Empat (4) kesemuanya pertuduhan. Iaitu;3(tiga) pertuduhan dibawah Emergency(Essential Powers)Ordinance No:22 of 1970 dan satu pertuduhan kerana membuat Statutory Declaration (SD) palsu dibawah Sek.199 yang boleh dihukum dibawah Seksyen 193 Kanun Keseksaan. Iaitu; 3 (tiga) pertuduhan Dibawah Kecemasan (Essential Powers) UU No: 22 tahun 1970 Satu dan Wajib Membuat pertuduhan kerana Deklarasi (SD) Sek.199 Dibawah Palsu Yang Boleh dihukum Dibawah Seksyen 193 Kanun Keseksaan.

“7.1. Bagaimanapun Rahim tidak dituduh langsung,setelah Peguam Negara “indemnify” segala kesalahan jenayahnya setelah Rahim dipercayai bersetuju untuk melepaskan jawatan dalam Kerajaan,Badan-Badan Berkanun dan Parti Politik.Ini adalah apa yang terdapat didalam laporan yang disediakan oleh Jabatan Peguam Negara sendiri. Bagaimanapun Rahim regular tidak Jump dituduh, Pendapatan kena cukai Peguam Negara "ganti rugi" segala kesalahan jenayahnya Pendapatan kena cukai Rahim dipercayai bersetuju untuk melepaskan Kesawan Jawatan Kerajaan, Badan-Badan Berkanun dan Parti Politik.Ini adalah APA Yang terdapat didalam Laporan Yang disediakan Oleh Jabatan Peguam Negara Sendiri.

“7.2.Tidak ada sebutan mengenai cara pelupusan harta berjumlah hampir RM40 juta yang Rahim perolehi secara rasuah itu..Tiada maklumat mengenai persetujuan yang dicapai oleh Rahim dan Peguam Negara berkaitan harta yang diperolehi sedemikian itu dalam bentuk:RM 5,439,796.40 sen dalam kawalan peribadi Rahim sendiri,RM14,487,420.50 sen simpanan tunai dalam beberapa buah bank dan RM19,855,555.70 sen harta Syarikat-Syarikat. Regular tidak ADA sebutan mengenai cara pelupusan harta berjumlah hampir RM40 juta Yang Rahim perolehi ITU Secara rasuah .

Tiada ada dalam persetujuan semua mengenai Yang Dibuat Rahim dan Peguam Negara Yang berkaitan harta Bentuk ITU Kesawan diperolehi sedemikian: RM 5,439,796.40 sen Kesawan kawalan peribadi Rahim Sendiri, RM14, 487,420.50 sen Simpanan Cadangan umum Kesawan RM19 dan beberapa buah bank, 855,555.70 sen harta Syarikat-Syarikat.

"7.3. Persoalan yang tidak kurang pentingnya ialah adakah Peguam Negara mempunyai kuasa untuk “indemnify” kesalahan jenayah mana-mana orang berdasarkan pertimbangan Politik?. regular tidak Persoalan Yang Kurang Adakah pentingnya ialah Peguam Negara mempunyai kuasa untuk "melindungi" jenayah mana-mana kesalahan Orang berdasarkan pertimbangan Politik?. Adakah Peguam Negara berhak melepaskan wang Rakyat RM 40 juta sebegitu mudah untuk Rahim menikmatinya tanpa sebarang tindakan.Adakah ini sesuatu yang adil kepada Rakyat sedangkan Peguam Negara yang telah mengesahkan bahawa Rahim memperolehi harta sedemikian banyak menerusi salahguna kuasa dan rasuah.Apa yang jelas dalam kes Rahim ini, Peguam Negara juga telah menyalahgunakan kuasanya.”

Adakah Peguam Negara berhak melepaskan wang Rakyat RM 40 juta sebegitu Cari Syarat masuk untuk menikmatinya Rahim Tanpa Suami tindakan.Adakah sebarang Sesuatu Yang Adil kepada Rakyat sedangkan Peguam Negara yang telah mengesahkan bahawa Rahim memperolehi harta sedemikian BANYAK menerusi salahguna kuasa dan Kesawan rasuah.Apa Yang jelas Kes Rahim Suami, Peguam Negara Juga telah menyalahgunakan kuasanya. "

Saya berharap bahawa soalan penting yang diangkat oleh Mat Zain dalam bukunya Surat Terbuka, terutama yang berkaitan dengan Jaksa Agung serta Rahim Thamby Cik, boleh dijawab dalam Parlimen. sumber

No comments:

Post a Comment