Tuesday, March 8, 2011

Protes Buruh berterusan di Mesir

Para pekerja di Mesir menuntut keadaan kerja dan bayaran gaji
yang lebih baik sewaktu menunjuk perasaan pada 7 Mac 2011.

Protes tenaga kerja nasional terus berjalan di seluruh negera di Mesir dimana pekerja pos, kereta bawah tanah dan perkhidmatan perlombongan, menuntut keadaan yang lebih baik.

Di bandar-bandar Kafr al-Sheikh dan Fayoum, Mesir pekerja pos melakukan protes pada hari Isnin, menuntut gaji yang lebih baik dan bonus, edisi Bahasa Inggeris-Masri al-Youm melaporkan.

Para pekerja Subway Authority melakukan protes di Helwan pada hari Isnin. Mereka mahu kontrak sementara mereka dijadikan dengan yang kekal.

"Presiden authority pada 17 Januari telah memerintahkan kontrak kekal bagi kita. Tetapi perintah itu tidak dilaksanakan walaupun kami telah bekerja di sini selama 15 tahun, "kata Islam Ahmed.

Pelombong di Oasis Baharia juga melancarkan protes menuntut gaji lebih tinggi dan keadaan kerja yang lebih baik

Para pekerja di Ahli United Bank menutup beberapa cabang di ibukota, Kaherah, dan beberapa tempat lain.

Mereka juga ingin perubahan dasar kesihatan insurans dan kenaikan gaji untuk mengatasi kenaikan harga.

Protes serupa juga dilakukan oleh pekerja perlombongan dan penerbangan.

Demonstran menuntut pengunduran menteri penerbangan dan pengangkutan, mendesak bahawa dua menteri tersebut juga harus diadili kerana rasuah.

Bekas Perdana Menteri Mesir, Ahmed Shafiq, mengundurkan diri pada 3 Mac di bawah tekanan demonstran yang menolak meninggalkan perhimpunan di pusat Kaherah

Shafiq yang dilantik sebagai perdana menteri sebelum penyingkiran Presiden Hosni Mubarak pada awal Februari dikritik kerana lembab dengan tuntutan untuk perubahan.

Hosni Mubarak mengundurkan diri sebagai presiden dan kawalan diserahkan kepada tentera selepas 29 tahun berkuasa, tunduk kepada gelombang bersejarah 18-hari demonstrasi anti kerajaan oleh rakyat Mesir.

No comments:

Post a Comment