Saturday, December 5, 2009

Forum "Natijah dari Krisis Perak" anjuran MerdekaReview

Satu forum bertemakan "Ke arah mana Perlembagaan? Natijah dari Krisis Perak" (Whither the Constitution? Lessons to be learnt from the Perak Crisis) akan dianjurkan oleh MerdekaReview, pada jam 8 malam, 9 Disember 2009 (Rabu), di Auditorium Pusat Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

Antara ahli panelnya termasuklah Professor Kevin Tan, Professor Shad Faruqi dan Mohd Nizar Jamaluddin.

Kevin Tan, graduan dari Yale University, seorang pensyarah di Singapura, dan juga Monash University di kampus Kuala Lumpur. Selain itu, beliau juga banyak menulis mengenai perlembagaan Malaysia dan Singapura.

Professor Shad Faruqi, pakar perlembagaan, dan juga penulis buku Document of Destiny. Selain mengajar di universiti tempatan, juga seorang kolumnis dalam akhbar Star.

Nizar Jamaluddin, Menteri Besar Pakatan Rakyat negeri Perak, merangkap ahli parlimen Bukit Gantang, Perak.

Sekali imbas, krisis Perak yang berlanjutan sehingga kini merupakan antara peristiwa yang paling penting dalam tahun 2009. Pergelutan kuasa antara Barisan Nasional dengan Pakatan Rakyat ini telah memberi impak yang besar kepada sistem politik Malaysia dari semua dimensi, termasuk kehakiman, pasukan keselamatan, perundangan, institusi Raja dan sebagainya.

Butiran:

Tema: Whither the Constitution?
Lessons to be learnt from the Perak Crisis (English)
Tarikh: 9 Disember 2009 (Rabu)
Masa: 8 pm
Tempat: MBPJ Civic Centre Auditorium,
Jalan Yong Shook Lin,
Petaling Jaya.
Kedatangan dialu-alukan.
Kemasukan adalah percuma


No comments:

Post a Comment