Monday, March 1, 2010

Akhbar Mingguan Malaysia VS Perjanjian Asal Akta Kemajuan Petroleum 1974


Kadang-kadang apabila melihat isu semasa di Malaysia sekarang ini, tidak perlu fanatik pun tidak mengapa. Kadang-kadang itu lebih baik sebenarnya. Yang pentingnya cukup sekadar, kita mengetahui perkara sebenar disebalik setiap isu dan berita yang berlegar di negara kita. Begitu juga, sekarang ini samada Kelantan berhak mendapat wang royalti minyak ataupun wang ehsan?

Jikalau sebelum ini, satu Malaysia yang telah dijelaskan melalui akhbar Mingguan Malaysia Ahad tentang betapa pentingnya rakyat Kelantan perlu mendapatkan wang ehsan, sekarang ini giliran satu Malaysia terutamanya pembaca BeritaSemasa.com melihat sendiri perjanjian asal dan apa yang tertulis dalam perjanjian Akta Petroleum 1974.

Jadi hari ni saya ingin berkongsi dengan anda semua dan baca betul-betul apa yang termaktub sebenarnya dalam perjanjian Akta Petroleum 1974. Yang pentingnya di isni perjaniian ini merupakan perjanjian asal dan ianya tidak pernah sekalipun dipinda sejak daripada mula ditandatangani sehinggalah ke hari ini (1 Mac 2010).

KLik pada setiap imej di bawah untuk melihat dengan lebih jelas perjanjian Akta Petroleum 1974 :
P/S : Bandingan perbezaan di antara maklumat dan penjelasan di akhbar Mingguan Malaysia dengan perjanjian asal Akta Kemajuan Petroleum 1974 - sumber

No comments:

Post a Comment