Wednesday, February 16, 2011

Soalan Parlimen Lisan dan Bertulis MP Kuala Selangor

Oleh Dr. Dzul

Soalan Lisan.

1. Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor) minta Menteri Kewangan menjelaskan kedudukan dakwaan Global Financial Integriti (GFI) bahawa negara mengalami pengeluaran dana secara haram (illicit outflow) dalam tempoh 2000-2008 sebanyak RM888 bilion.

2. Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor) minta Menteri Kewangan menjelaskan komitmen beliau kepada ’inclusivity-keterangkuman’ apabila menggugurkan cadangan Suruhanjaya Peluang Saksama (EOC) dalam Model Ekonomi Baru 2 kerana mencetuskan persepsi dan tanggapan buruk di pihak pelabur asing dan tempatan.

3. Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor) minta Menteri Kewangan menjelaskan tentang pertikaian kehilangan RM52 bilion dari pegangan ekuiti Melayu dan bagaimana prestasi EKUINAS kini bagi memacu kembali pegangan ekuiti Melayu.

4. Dr Dzulkefly Ahmad minta Perdana Menteri menjelaskan apakah punca inflasi yang di alami di negara ini dan langkah-langkah konkrit bagi membantu rakyat berpendapatan rendah menjalani hidup dengan pertumbuhan yang diramalkan menguncup ke paras 4-5% untuk 2011, pengurangan daya beli, sedang kenaikan kos saraan terus meningkat.

5. Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor) memohon penjelasan dari Perdana Menteri dalam membina pengangkutan awam, samada beliau telah merungkaikan pertentnagn untuk menjual lebih banyak kereta nasionalkah atau membina Mass Rapid Transport (MRT) serta LRT, Monorail, Bus, Taxi dan Komuter sistem yang benar-benar punya rangkaian dan ’interconnectivity’ yang baik dan berkesan.

6. Dr Dzulkefly Ahmad Perdana Menteri menjelaskan apakah kedudukan PROTON dalam usaha mendapatkan rakan kongsi berjenama antarabangsa dengan kadar segera sebagai usaha persediaan membuka pasaran automotif sesuai dengan tuntutan penguatkuasaan AFTA pada 2015.

7. Dr Dzulkefly Ahmad Perdana Menteri menjelaskan apakah persediaan kerajaan dalam menangani senario pasca AFTA 2015 ketika persaingan sektor automobil akan menjadi lebih sengit khususnya dalam menangani ’lambakan’ atau ’over-capacity’ di segi impak terhadap ’pembekal-vendor’ dan ’dealers’.

8. Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor) minta Menteri Pertahanan menjelaskan pertikaian tentang perolehan enam kapal peronda generasi kedua jenis Littoral Combat Ships dari Boustead Naval Shipyard (BNS) Sdn Bhd yang tidak menggunakan kaedah Tender Terbuka dan harga yang sangat dipertikaikan.

9. Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor) meminta penjelasan terkini dari Menteri Pengangkutan tentang kedudukan laporan dakwaan ’irregularity’ dalam harga perolehan 38 unit Electric Multiple Unit (EMU)-6 koc untuk KTMB dari China South Locomotive sebanyak RM500 juta yang telah disiasat oleh SPRM.

10. Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor) minta Menteri Sumber Manusia memahami bahawa banyak ladang terutamanya di Negeri Selangor sedang mengubah tanah mereka kepada pembangunan samada kepada projek perumahan, perniagaan atau industri. Apakah tindakan Kementerian bagi memastikan pekerja-pekerja ladang berkenaan tidak kehilangan hak asasi mereka dari segi pekerjaan, tempat tinggal dan kemudahan sepertimana yang mereka perolehi semasa berkerja di ladang-ladang berkenaan?

Soalan Bertulis:

1. Dr Dzulkefly Ahmad minta penjelasan dari Menteri Kewangan apakah beliau bersedia untuk tidak mengizinkan pemimpin politik memegang kedudukan dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLCs) atas tuntutan urus-tadbir baik atau ’good goverance’.

2. Dr Dzulkefly Ahmad minta Menteri Pendidikan Tinggi menjelaskan kedudukan mutakhir tentang prestasi punggutan semula PTPTN dan langkah-langkah yang telah diambil bagi menangani pelbagai masalah seperti yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara, 2010.sumber

No comments:

Post a Comment