Thursday, July 16, 2009

Khir Toyo Digantung Setahun Kerana Lari Dari Disiasat

Sidang Dun Negeri Selangor hari ini meluluskan usul menggantung Adun Sungai Panjang Dr Mohd Khir Toyo selama setahun berkuat-kuasa serta merta melalui undi suara.

Usul ini dibentangkan oleh Jawatankuasa Keistimewaan dan Hak dan disepakati oleh wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat bagi menghukum bekas Menteri Besar Selangor itu yang enggan menghadirkan diri ke siasatan penyelewengan dana Balkis membabitkan isterinya.

Kata sepakat ini diluluskan oleh wakil rakyat Pakatan Rakyat tanpa sebarang masalah dari wakil-wakil rakyat BN, yang mengambil keputusan keluar Dewan membantah usul menggantung Khir Toyo.

Ini bermakna, Adun Sungai Panjang itu hanya boleh kembali ke Sidang Dun sebagai wakil rakyat pada Julai tahun hadapan.

Sumbangan Permodalan Nasional Selangor Berhad (PNSB) kepada Balkis dikesan digunakan untuk menampung projek-projek isteri adun-adun Umno-BN.

Yang Dipertua Balkis, iaitu Zaharah Kechik, yang juga isteri Dr Mohamad Khir Toyo, memanggil mesyuarat tergempar Balkis pada 11 Mac 2008 - tiga hari selepas pilihanraya umum ke-12 - untuk membubarkannya dan menutup akaunnya sehari kemudian.

Wang sebanyak RM9.9 juta itu kemudian disalurkan ke sebuah akaun lain sebelum sampai kepada Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri (Bakti), sebuah gabungan badan-badan amal isteri wakil rakyat BN di peringkat negeri-negeri.

Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat berpendapat wang Balkis itu tidak seharusnya dipindahkan kepada Bakti kerana perlembagaan Balkis menyatakan wang RM9.9 juta itu sepatutnya disalurkan kepada kerajaan atau tabung yang didirikan oleh kerajaan dengan kelulusan daripada ketua pengarah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Percubaan membubarkan Balkis melalui Pendaftar Pertubuhan (ROS) pada 13 Mac bagaimanapun berjaya dihalang menteri besar baru Selangor, Abdul Khalid Ibrahim.

Usul itu juga melibatkan penggantugan enam bulan empat wakil rakyat yang mempersoalkan integriti Selcat. Mereka adalah Adun Sabak Warno Dogol, Adun Batang Kali Isa Abdul Kasim, Adun Dengkil Marsum Paing dan Adun Hulu Bernam Mohamad Idris Abu Bakar.

Mereka tidak akan menerima elaun masing-masing sehingga tamat tempoh penggantungan.

No comments:

Post a Comment