Sunday, September 13, 2009

Baling kasut Dapat Rumah

Keluarga Al-Baghdadiya , wartawan TV , Muntadhar al-Zeidi
membuat persiapan untuk menyambut kepulangannya selepas
dipenjara 9 bulan kerana membaling sepatu kearah
Presiden Bush.

Baghdad - Sengsara membawa nikmat. Mungkin itulah perumpamaan yang tepat diberikan kepada Muntazar al-Zaidi, wartawan Irak yang berani melempar George W Bush dengan sepatu pertengahan Desember 2008 lalu.

Setelah merengkok dalam penjara selama 9 bulan, Zaidi akan dibebaskan dari penjara 14 September ini (esok). Sebuah rumah dengan 4 bilik tidur telah menunggunya di luar. Rumah baru itu merupakan hadiah dari kantor tempat Zaidi bekerja, Al Baghdadia TV. Demikian seperti dilapor allheadlines.com, Kamis (10/9/2009).

Bukan sekadar itu sahaja, sebuah kereta baru hadiah dari orang tak dikenal juga sedang menanti Zaidi. Itu belum termasuk wang yang dikirim oleh para dermawan, beberapa tawaran menikah, dan lain-lain untuknya.

Para editor Al Baghdadia TV mengatakan mereka telah menerima banyak permintaan dari perempuan yang hendak menikahi Zaidi. Selain itu banyak pula datang tawaran harta benda, berupa wang, kereta, hingga kuda berpelana emas dari Moroko. Seorang warga Arab bahkan bersedia membeli sepatu Zaidi dengan harga USD 10 juta.

"Pemilik syarikat swasta telivisyen (Al Baghdadia) telah membina sebuah rumah baru buat Zaidi dan keluarganya. Ramai pula orang yang menghubungi kami menawarkan berbagai hadiah," kata produser Al Baghdadia TV, Anas Al Bayaty

No comments:

Post a Comment