Friday, September 4, 2009

PRK Bagan Pinang : Boleh ke tak Boleh Oi SPR!

SPR putuskan tiada Pilihanraya Kecil di Siputeh, Kedah untuk menjaga keaiban Umno/BN setelah tujuh kali kecundang berhadapan dengan Pakatan Rakyat dalam PRK sepanjang tahun ini selepas PRU ke-12 yang lalu.Allah Yang Maha Kaya; seolah-olah tidak merestui tindakan jahat SPR tersebut dan mengalehkan PRK ke Batang Pinang,Negeri Sembilan sebagai ganti!

Apakah mungkin ada alasan lagi bagi SPR untuk mengelakan daripada mengadakan satu PRK di Bagan Pinang ini?

ADUN BN bagi Bagan Pinang, Negri Sembilan, Azman Mohd Noor dilapotkan telah meninggal dunia di Seremban hari inikerana serangan sakit jantung pada jam 2.30 petang tadi di Pusat Pakar Seremban.

Dalam pilihanraya umum lalu, Azman, 55, menang dengan mendapat 6,430 undi, menewaskan calon PAS, Ramli Ismail dengan majoriti 2,333.Bilangan Mengundi ialah 11,579 (81.59%) dan Undian di Tolak berjumlah 384

Dalam pilihanraya umum lalu, DUN Bagan Pinang mempunyai 14,192 pengundi yang 66 peratus Melayu, Cina (10.5%), India (19.9%) dan lain-lain (3.5%).

Ekoran itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan pilihanraya kecil dalam tempoh 60 hari ini.Ia merupakan pilihanraya kecil kesembilan selepas pilihanraya umum tahun lalu.

Bagan Pinang merupakan kawasan DUN dalam Parlimen Telok Kemang. Empat lagi DUN dalam parlimen tersebut ialah Chuah, Lukut, Linggi dan Port Dickson.

Dalam pilihanraya umum lalu, Parlimen Telok Kemang dimenangi oleh calon PKR, Datuk Kamarul Baharin Abbas.

Manakala DUN Chuah pula dimenangi oleh PKR, Lukut (DAP), Linggi (BN) dan Port Dickson (PKR).

sumber : Malaysiakini

1 comment:

  1. Bai,,,, den bukan nak jadi TUHAN tetapi kawasan u den jamin UBN kan monang bosa,,,,,,,

    ReplyDelete