Thursday, July 30, 2009

Hujan tidak, banjir pun tidak, tetapi Umno lemas di daratan!

Selepas pilihanraya umum 2004, Barisan Nasional yang diterajui oleh UMNO meraikan kemenangan terbesar didalam sejarah dengan menguasai 198 daripada 222 kerusi di Dewan Rakyat.

UMNO sendiri memenangi 109 daripada 198 kerusi Barisan Nasional. Secara keseluruhannya, jumlah Ahli Parlimen Melayu di dalam Dewan Rakyat ketika itu adalah 126 orang atau 57% daripada isi Dewan Rakyat.

Apakah sumbangan besar UMNO didalam penggal tersebut sebagai parti yang hebat? Apakah sumbangan besar 109 ahli Yang Berhormat parti Melayu itu sepanjang tempoh tersebut?

Apapun sumbangan mereka, mungkin terjawab bila didalam pilihanraya umum 2008, jumlah 109 itu dicantas dan UMNO hanya menang 78 kerusi sahaja. Barisan Nasional pula kehilangan majoriti dua pertiganya bila hanya memenangi 140 kerusi daripada 222 kerusi yang ditandinginya.

Tetapi pilihanraya umum Mac 2008 itu menyaksikan lonjakan jumlah ahli-ahli Yang berhormat berketurunan Melayu di Dewan Rakyat. Hari ini jumlah ahli Dewan Rakyat Melayu ialah 131 orang kesemuanya atau hampir 60% dari jumlah keseluruhan ahli Dewan Rakyat.

Maka jika pencapaian politik yang menjadi ukuran, ternyatalah tidak berasas mengatakan bahawa Melayu semakin lemah. Yang lemah bukannya Melayu tetapi UMNO.

Oleh yang demikian, apakah perlu di bantu UMNO sebuah parti yang lebih 50 tahun diberi kepercayaan memakmurkan anak bangsa sendiri tetapi gagal. UMNO bukan sahaja gagal didalam memperkasakan orang-orang Melayu tetapi juga telah merosakkan hubungan antara kaum di Malaysia dengan segala bentuk ketidak adilan perlaksanaan polisi kerajaan yang diterajuinya.

Hari ini UMNO, MIC, MCA dan GERAKAN yang berpolitik atas dasar etnik telah buntu di Semenanjung Malaysia. Pendek kata, bukan sahaja orang Melayu menolak UMNO, orang Cina dan India juga menolak parti-parti politik yang telah bersama UMNO sekalian lama di dalam kerajaan.

Pimpinan di dalam PAS yang mahu bekerjasama dengan UMNO harus mencari alasan yang lebih kukuh kerana alasan untuk menyatukan dan memperkuatkan Melayu adalah alasan yang amat-amat daif sekali. Baca artikel sepenuhnya di sini

Komen saya : Hujan tidak, banjir pun tidak; tetapi Umno kini sedang lemas didaratan dan terpekik terlolong minta diselamatkan.TGNA amat bijak sekali bila beliau mengatakan 'buat apa kita nak pergi selamatkan Umno yang sedang kelemasan? Biarkanlah dia mampuh!"

Sebenarnya PAS dan PKR (calon Melayu) yang berdepan dengan Umno; manakala DAP pula berdepan dengan MCA dan Gerakan. Sekiranya kita tolong Umno , bererti kita membunuh PAS!

Jelasnya, jika kerusi UMNO jatuh..ia tidak jatuh ke tangan DAP..tetapi jatuh ketangan PAS atau PKR..jadi dimana logiknya Melayu hilang kuasa ? Yang hilang cuma kuasa dan kerusi UMNO saja!!!!

No comments:

Post a Comment