Tuesday, July 28, 2009

Zambry Kudeta halang Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Negeri Perak bersidang


Menteri Besar Kudeta Perak, Zambry Kadir telah menyalahgunakan pasukan keselamatan dan undang-undang ikut sesuka hatinya. Kali ini, beliau telah mengarahkan serpasukan polis supaya berkawal disekeliling pintu masuk Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri seawal jam 7.00 pagi tadi.

Mereka menghalang sekumpulan Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Negeri yang tiba disitu pada jam 9.45 pagi , daripada memasuki bangunan tersebut untuk bersidang.

Pertengkaran mulut selama hamper 30 minit berlaku antara mereka dengan Ketua CID Ipoh , Glenn Anthony dan Ketua Pembantu Setiausaha Kerajaan Negeri, Shamshuzaman Sulaiman yang menghalang mereka masuk.

Adun Simpang Pulai Chan Ming Kai, salah seorang Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Negeri kemudiannya berkata kepada Glenn , tindakan terpaksa diambil keatasnya.

“ Maafkan saya, tetapi saya perlu memberitahu anda bahawa kami tidak ada pilihajn lain tetapi membuat laporan polis terhadap anda kerana anda telah menghalang kami memasukki bangunan ini,” katanya.

Bagaimanapun, Glen berkata, beliau bukan menghalang mereka daripada masuk kebangunan tersebut, tetapi sekadar menurut perintah Setiausah Kerajaan.


Akhirnya, Anggota PR, termasuk Speaker V. Sivakumar, yang merupakan pengerusi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Negeri meminta satu surat rasmi daripada Pejabat Setiausaha Negeri menyatakan mereka tiedak dibenarkan masuk kedalam bangunan untuk bermesyuarat.

Pada jam 10.45 pagi, lebih kurang, Shamshuzaman muncul membawa surat yang ditandatangainya olehnya.

Dalam surat tersebut dinyatakan, bahawa “ dengan perintah Setiausaha Kerajaan Negeri (Datuk Dr Abdul Rahman Hashim), Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Negeri yang di jangka bersidang pada hari ini tidak boleh di adakan kerana tidak ada notis diberikan kepada Setiausaha dewan”.

Selepas sedikit lagi pertengkaran , akhirnya Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Negeri berundur pada jam lebih kurang 11.15.

Mereka akan datang lagi pada hari Khamis yang akan datang.Tunggu apa akan jadi seterusnya.

No comments:

Post a Comment